Wednesday, May 20, 2009

ghapla jingga!

Macam-macam sebenarnya yang jadi dalam minggu ni, but yesterday attracts me the most…huhu. Well, after a long extra hardworks which forcing me to reach home really late everyday, my new wish is to BALIK AWAL! ;D

Ku sangka panas hingga ke petang, rupanya petir guruh tsunami taufan dan hujan renyai-renyai di siang hari. Kena stay back lagi daaa…… well I think the office loves me though.. hhmm.. iieee yucks!

Yesterday I had a yearly performance appraisal with my boss. I took a seat, cakap pasal tu, cakap pasal ni, komen itu, komen ini, my ultimate expectation, my main priority, bla bla bla bla…… ok, done! (issyy..aku bukan nak citer pasal ni sebenarnyer…adei..)

Then kelam kabut sambung keje balik. Aku ajak sorang collegue ni kalau dia plan nak balik lambat. Dia ok nak blah around 9 – 9.30. so kitaorang ni settlekan keje selaju mungkin.

Aku tengok jam dah pukul 9.30. I went to her & she said, “Pukul 10 la kite blah..”. Aku pun happy la sebab banyak lagi benda yang nak ditengok. Again, tengah-tengah buat tu, my fren dah ready nak balik. Alamak, rupe-rupenya dah kul 10.20 and aku just suruh je dia balik dulu. Finally, when 2 male bosses whom still left in the dept wanted to go back, aku pun terpaksa akur dengan kehendak mereka. So I reached home around 10.30.

Masuk rumah je lampu kat bawah dah tutup. Semua orang dah tdo..??? aik??? Biasenyer time cenggini k.lia or abg pa akan bertapa kat depan tv or depan laptop. Hhmm…maybe k.lia demam & abg pa belum balik lagi kot. Pastu si Gabby-yang-dah-tak-gemuk-ni sibok meow meow mintak makanan. Iissyy…aku g dapo sambil mulot bising membebel asal Gabby ni ngada-ngada sangat sekarang.
“ko nih Gabby memilih makanan sangat! Tengok orang kat Africa tu! Tak de makanan tau! Ni mesti nak semua yang fresh. Pastu bile bagi tak reti-reti nak habiskan. Kucing lain yang makan. Bla bla bla bla…….”

Suddenly Abg Pa melontarkan suara yang agak kuat,
“Sapa tuh??”

I was like, laa…mamat ni dah balik ke.. hhmmm..
“hajar la”..

Pastu dia melontarkan suara yang berbunyi lega,
“ooo…k”..

Naik atas, dah settle siap-siap, aku sambung buat keje plak. Sambil bukak tv. Kul 12, keluar berita Nightline. Tengak dok leka, aku dengar newscaster tu sebut,
“Kejadian tembak menembak & beberapa orang telah terbunuh…bla..bla..bla.. di DAMANSARA KIM, PETALING JAYA”.

I was like, wut..????!!!!!! uih, biar betol!!!! Terbeliak mata aku pandang tv tu. Again I was saying to myself, Ya Allah, ni bile ni? Nasib la aku balik tak lalu jalan belakang. Sebab gelap sket kat situ. Aku lalu jalan depan.

Hari ni, aku pegi dengan mak to HUKM for her medical check-up routine. Sambil borak-borak tu, mak bukak citer pasal malam semalam dia dengar bunyi siren polis kuat sangat around 9.30. Half an hour lepas tu, dengar lagi. Aku cakap ngan dia patut la news kul 12 kluar citer ade orang kena tembak mati kat belakang rumah.

Dah samapi rumah, adegan yang sama berlaku lagi.. eheh.. Kali ni to confirm with ahli lain dalam rumah tu pulax…poyos kan we all…… ;)
Mak: Lia, yang semalam kiter dengar siren ntah ambulans ke polis yang kuat tu memang ade kes la. Orang jahat tu terserempak dengan polis ronda.
K.Lia: Aaaaa….patut la.
Aku: Benda ni jadi biler sebenarnyer ni? Semalam ke 2 malam lepas?
K.Lia & Mak jawab serentak: Semalam!
Aku: Ooo ok. Alhamdulillah. Hajar actually nak balik dah around 9 sumthing tu, tapi tak jadi. eessyy..kalau tak dengan saya-saya kluar dalam news semalam. Eerr... Na'uzubillah. Anyway, dalam news sempat tunjok orang mati tuuuuuuuuuu…. Tapi dah kena tutup ngan platic hitam la.. eheh. Pastu keter Honda warna biru gilllerrrr remmmokk langgar pokok ke tembok ntah….
K.Lia: Sape yang mati?
Aku: Bangla. Dia actually kena kidnapped!
K.Lia: Huh?? Bangla? kena kidnap? Kenapa orang nak kidnap dia?
Aku: Ntah. Mak cakap orang tu nak rompak sebab mat bangla tu ada credit card. Kaya kot.
K.Lia: Ekk? Habis orang yang kidnap dia tu sape?
Aku: Hmm..eerr…ntah. Orang m’sia kot. Bangsa tatau. Eh kak, ntah-ntah kan dua-dua ekor ni komplot sama sendiri. Last-last dua-dua kantoi!
K.Lia: Habis, sape tembak sape ni? Yang mane satu orang jahat jadinyerrr?
Aku: A’ah ek. Cek pun tak taww. Sebenaqnya telinga cek jadi tak beghapa nak dengaq sangat apa oghang news tu dok habaq mai. Mata tu dok luweh tengoq gambaq tempat benda tu jadi… sori na.. eheh..

Haaayyy…nak ceghita tu bukan main sungguh-sungguh. Tapi al-kisahnya sendighi pon tak paham…. Ghapla jingga tui aku ni!

2 comments:

rina said...

take care yer dik kalu balik malam2 tu... skang ni macam2 boleh jadi.

hajar kasri said...

ye! baik kakak.. ;D