Sunday, February 8, 2009

A blessing in disguise

So today, sumthing happened. A terrible one. Not exactly teribble, but agak la. Aahh, wutever. Lemme juz proceed with the story.

My officemate got married & the reception buat hari ni kat area Sepang. So we all decided to convoy ramai-ramai gi wedding tu. Kire cam syok rr + xcited sket.

Hahaha..citer mase pegi je dah macam-macam. Part ni aku malas nak touch rr. Name pun convoy kan, biase la tu. Tapi alhamdulillah, semua selamat sampai. Memang sangat happening kitaorg kat kenduri tu. Snap sana snap sini. Aku punyer suh orang amik gamba, tak hengat... tapi sendiri tak bawak camera..kan.. biase la aku. Huhu..

say cheese!! oohh, bukan eh! say hahaha!!!

gedixxx....

aahhh... commentless.....;p

Selesai lepak beberapa jam (jugak lah) kat kenduri Chott, we all gerak balik. Coz by that time, nak kena kejar zohor lagi. Tengah-tengah jalan tu, sempat lagi gelak-gelak, makan ice cream (thx rozi ;D), take pictures (again....), borak-borak yang memang tak penah nak habis la kan.... Suddenly, just few metres away towards my car, our fren started to ‘videocam’ us. I wus like ‘asal yer yer nak amik video lagi nih?’.. agak pelik la sebenarnyer. But as usual i just put on my smiling face. Then few of them started to say,
"hajar, diharap bersabar yer.."
"bawak bertenang lepas tengok ni yer.."
"sabar..sabar.."
ingatkan they all ni saje nak wat lawak-lawak bangang tengah-tengah panas terik tu. But they started to say it repeatedly plus crowd elok je dah berkumpul kat keliling keter aku. Since, mase tu keter lain pun berderet-deret parked side by side & orang ramai, aku belum nampak lagi ape jadi but my heart starts pumping extraordinarily. Stomach starts to churn crazily. Perrggh, tak sedap hati siot! One thing dat popped up on my head was cermin pecah. Either orang pecahkan or crack caused of the heat. Hari tu memang agak panas la pun.

The moment i reached my car, i was breathless. Damn! My instinct was right. The windscreen on the driver side were smashed off and the glasses were all shattered. First thing that i checked was my frens’ bag. Coz mase nak kluar keter, i saw the bag being left on the car floor. Tapi sebab mase tu jugak tengah borak dengan si syed ni, sibok minta maaf pasal convoi la ape la, so my concentration was apparently fully centered on the conversation. Tak la plak aku nak gi angkat beg tu & put them into the car boot. Pikir kat kenduri orang kahwin tak kan la nak jadi kes-kes pecah keter ni. Which this wasn't my usual act. Aku ni la antara orang yang sketnyer cautious. Tup-tup hari ni aku boleh pikir camtu. Adei!!!

tgk! diaorg dh standby jer nak tgk reaction aku...hehe..punyer rilek siap bley sambung mkn ice cream.
adusssss......
Terkejut tu memang aku tak leh deny la. Cuak tu! Tapi tak la sampai nak buat drama lebey-lebey nak leleh ker..nak meroyan bagai kan.. lagi pun keter aku ni, since mula-mula beli macam-macam dah penah kena. Controversial abis. Kan ari tu baru jer lepas kena conteng (which i wrote in my previous post) ngan monyet-monyet comel yang aku sayang & rindu sangat tu, ari ni kena benda lain plak lagi. Mase ni jugak la credit aku boleh tak de. Agak cinabeng gak la rase tu..eergghh! Stress! Dah lepas checked barang per jer yang hilang, muke mangsa-mangsa kejadian dah start jadi toyer. Redha skali la tu. Abeh, nak wat ape lagi, benda dah jadi, tak kan nak rewind. Lemme list the missing stuffs down here ‘aight! :-
  1. 2 large hand bags (both owned by my frens)
  2. 80gb external hard disk
  3. Maxis broadband connector
  4. FOUR thumbdrives (giler budak-budak ni simpan thumbdrive banyak-banyak! Adei..nasib la aku nyer simpan dalam handbag..fuh!)
  5. Lrt monthly passes
  6. Company staff IDs
  7. Kunci rumah (part ni aku cuak sket. Tapi my fren cakap dia tak de tulis kat mane-mane address rumah dia.. jadi lega balik)
  8. Beg make-up (hahahahahahaha.......................nasib korang la kena beli lagi!)

Nasib jugak touch n go & smart tag aku pencuri lahabau tu tak nampak. Dah lepas buang segala glass residues tu, we all convoyed to the nearby mosque to perform zohor prayer & off to balai polis. Dah la convoy team ni sket nyer ramai. Skali smpai kat balai ade dalam 8-9 buah keter. Polis tu siap terpelik-pelik asal ramai nooo ambush tempat dia. Haha..nak tergelak gak aku. Mase ni la part yang paling mengharukan skali. I was touched guys....fuh! Ade yang offer to drive the car. Ade yang sanggup nak antar balik smpai umah (aku tau ni paling bongak skali eh! Tak cayer pun!). Last-last sorang dah start cakap nak teman gi balai wat report, yang lelain tu terpaksa setuju eh.. hahahaha..sian korang! Saper la ek yang pandai-pandai cakap nak temankan tu..? Hampeh tul! Potong plan jer nak straight gi makan ikan bakar eh...? hihi.. No la, im kidding. Seriously, to all of u, aku memang terharu giler! Terima kasih banyak-banyak. Semoga Allah saja yang bisa merahmati kalian.. ;)

Again alhamdulillah the police report & their investigations went well. They did their job efficiently. A bit slow though but its ok. Beyond my expectation actually coz dah biase gi cawangan jer, bile pegi IPD rase lain plak. Kejer tu dia buat sungguh-sungguh sket. Amik gamba bukti semua. Just tak leh nak amik finger print coz every surface which the possibilities of having suspect’s remaining print, sudah dicemari dengan jari jemari kitaorang mase dok alih-alih kaca tu. Uuwwwaaaaa!!!!!!!! Part ni memang aku frust sket . The sergeant was so kind to ask should there any thing that they can help. I was bluntly replied “Boleh! Encik boleh tolong cari orang yang pecahkan keter saya tu yer..”. Muke aku mase tu slumberland jer sebab dah malas nak pikir ape-ape.

perrgh! muke berlakon abis....poyo!

Dengan hati yang lara juga ditemani dengan geng sekereta, aku kuatkan semangat to drive all the way back to KL. Berpeluh nyah oi! Balik terpaksa speed coz takut hujan, satu hal plak kan. Tak de keje aku nak drive dengan basah-basah tu.

Since im sooo overwhelmed with your kindness, lemme wish my gratitude to everybody that have patiently contributed your time & concerns. Im all but way too touched with your sensitivities...(walaupun masalah tu tak la sebesar mane pun..). Aku tak kire, aku nak gak give the credits to each and everyone of u. Aku nyer page kan, suke aku la..huhu! The credits should go to (please forgive me on the name sequence..janji aku ingat & tulis kan.. ;)) :-

  • K.Yati, Dayang, Cahaya, Yanti, Syahlan, Syed, Asmah, Rozie, Faizal, Naim, Pyan, Wan, Firdaus, Hafiz, Bell, Leman (claim boleh process cepat yer!), Mahathir, Rizamim, Rudi, Tuan Azlina & Hubby (sori la ye bang, tak pasal-pasal je involved..;p), Ajim, Fiza, Ina (please treat pymt aku as urgent..;D), Yus, K.Aya, Akma @ Nazma (ooppsss..remember the ‘kisah budak cerdik & pendrivenyer’ tu? Ni la heroin kedua! Haha..) & Suhaime & Fiance (ah! kantoi!).

To the sweet newly wedded couple – Chott & Ayu, congrats! May u have a pleasant long journey together with cute kids to be lived happily with and always blessed by Allah taala.. ;). Chott, ko tak kesian kat aku ker? Sian kat aku tau. Aku tak mintak lebey, paling pun ko bagi la balik present oven tu! Ko dah dapat banyak kan? Lebih dari cukup tu. Tak de nak pakai semua de... bagi eh? Tak yah balut-balut balik. Letak je atas meja aku k.. hehe.

To Shima & Ima, sorry babes..not able to join our lepax dat i missed so much.. just dun have the mood la tonite. Sumthing buzzing around the head...haha.. luv ya! Jumpaan di lain waktu ya neng-neng yang aku rinduin amat!

To the mangkuk yang pecahkan cermin aku, lho itu hanya layak di gelar Pencopet Konyong yang tolol! Bikin hidup gw rumit skali! Kerna lho gw terus begini! Kenapa nggak trus aja curiin mobilnya?!!? Mudahan gw bisa beliin ama yang baru. Sialan lho! (aahhh! Macam kau bace je blog aku nih! Sebel!)

6 comments:

Ibu Ayra said...

byk2 bersabar hajar...

hajar kasri said...

thx kak long. its a test. im ok indeed..;)

- tety - said...

huhuhu bleh meroyan kalo jadik cenggini... sib baik la ada ramai org yg leh calm downkan tuan keta & org2 yg kehilangan brg2 di tpt kejadian....

cemane cermin? dah tuko baru lum nih??

hajar kasri said...

cermin belah driver..
lum rr.. ari ni br vacuum all the glasses yg sket-sket tu..
insyaAllah esok kot br antar workshop.
hhhmm...dugaan.. hehe..

[M.u.N.E.y] said...

aduh kesian nyer..
sbar2 k.
mgkin btl kot dye nk suh tkar
'cik myvi'ngn keta len.

intan said...

kalau dah bukan rezeki kita mmg camtu la jadinya.sabar byk2 ya mak su!ada pengalaman jgk 4,5 tahun lepas masa kt rumah lama.radio kete yang hilang dah la baru tukar yang baru punya,yang boleh guna MP3 lg.