Saturday, August 8, 2009

Jagalah Gigi Anda

Mohon ampun ibu ibu sama bapak bapak sekalian... i ferrrgot to give some tips loh gi mana mau caranya untuk ngatasi tiap kali gigi kita jadi nyut nyut...okay! ;D




  1. Sekiranya gigi yang sakit tu bengkak, jangan terus di tampal atau cabut. Please inform the doctor first and they will give u an antibiotic in order to kill the bacteria which will subside the swollen part.


  2. AMARAN! - Jangan sesekali letak minyak angin pada gigi yang berlubang atau kawasan sekitarnya. Mampos berguling la nanti.


  3. Untuk yang beragama Islam, letakkan jari pada gigi/tempat yang sakit tersebut dan baca surah Al-Mulk, ayat 23. Fahami maksudnya dan yakin Allah sahaja yang berkuasa untuk menyembuhkan kita atau sebaliknya. Praktik ni dilakukan oleh Rasulullah saw sendiri seperti hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas.


  4. Kalau ada yang buat minor surgeri dan gusinya dijahit, waktu untuk buka jahitan sekurang kurangnya adalah seminggu. In the mean time, kalau jahitan tu tercabut sendiri atau ade sedikit bengkak, dats NORMAL. Tapi kalau tiba tiba sakit sangat, consult your dentist secepat mungkin.


  5. gosok la gigi selalu. wut else kan...........

6 comments:

Anonymous said...

dr hajar.. gosh.. sejak biler u jd pakar dr gigi nih..hehehe

hajar kasri said...

hehe.. bkn nak bermegah2 la kan..tp jadi pakar nih mmg cita2 i dari kecik lagi..

ikram said...

Gigi gua sakit nih.. Tolonggg

hajar kasri said...

gigi GUA, i mmg surrender. kalau gigi MANUSIA insyaAllah dgn 'kepakaran' yg ada ni, boleh la tolong sket2... ;)

jajaOHgon said...

hajar ko sakit gigi kew?... meh jumpe abg sayer... hehehe :P

hajar kasri said...

abg sayer?? ehem...ehem..